وقتی وب سایتی واسه یک برند طراحی و اجرا می شه، سعی صاحبان و مدیران اون واسه افزایش و ارتقای رتبه سایت در گوگل به روشای مختلف شروع می شه. به طور عادی خیلی از مدیران سایتا واسه بالا اومدن رتبه سایت در گوگل عجله دارن و بخاطر این خیلی از روشای قوی و مؤثر در ارتقای رتبه سایت در موتورهای جست وجو ندیده گرفته می شه. یکی از این روشای مهجور در SEO استفاده از بک لینک هاست.

یکی از بهترین و مؤثرترین روشای جلب نظر موتورهای جست وجو واسه ارتقای رتبه سایت و افزایش رتبه الکسا هستن. گرچه موتورهای جست وجو هیچوقت مشخص نمی کنن که دقیقا بر چه اساسی رتبه یک سایت رو تعیین می کنن، اما کارشناسان احتمال میدن که بک لینکا وزن زیادی از الگوریتمای رتبه دهی رو دارا باشن. این عدد وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کنه که مدیران و صاحبان یک برند به اثر این موضوع در بهبود وضعیت شناخته شدن برند خود در فضای مجازی و بعد افزایش اعتبارشان پیش مشتریان پی ببرن.

بک لینک چیه؟

شاید بهتر باشه واسه شروع این بحث اول توضیحی کوتاه در مورد اینکه بک لینکا چه هستن، بگیم. در یک تشریح خیلی آسون باید گفت بک لینک واقعا اتصال بین دو صفحه وبه. این اتصال می تونه برقرارکننده ی رابطه بین دو صفحه در یک سایت باشه یا بین صفحات یک سایت با بقیه منابع مفید و سایتای دیگر رابطه برقرار کنه. اگه اتصالِ برقرار شده بین یک صفحه از سایت با یک منبع خارجی یا سایت دیگری باشه به اون اتصال بک لینک گفته می شه.

بک لینکا و اثر مستقیم اونا بر موضوع سئو

رشد بک لینکا و توجه و تمرکز روی این موضوع اول اثر مثبت خود رو روی موضوع SEO (بهینه سازی واسه موتورهای جست وجو) یک سایت می ذاره و بعد از اون با توجه به افزایش ترافیک سایت می تونه کمپینای بازاریابیِ تدارک دیده شده رو موفق کنه و در آخر میزان فروش و تعداد سفارشای آنلاین رو بالا ببره.

چرا واسه افزایش اعتبار یک برند باید به موضوع بک لینکا توجه ویژه داشت؟

از دیدگاه موتورهای جست وجو لینکای خارجی که به یک سایت داده می شن واقعا نشون دهنده ی میزان محبوبیت اون سایت از نظر مخاطبین هستن. از پایه هر بار که یک سایت به صفحه ای از یک سایت خاص بک لینک می ده، به موتورهای جست وجو می فهماند که این صفحه ارزش دیده شدن رو داره. هنگامی که عنکبوتای موتورهای جست وجو در حال بررسی سایتا هستن و در بین این کار به بک لینکای زیادی که به یک سایت هست، بر می خورند به این نتیجه می رسن که بی شک این سایت مطالب و محتوای با کیفیتی ارائه می کنه که تا این اندازه به وسیله سایتای دیگر پیشنهاد می شه. همین موضوع باعث افزایش رتبه و رنکینگ سایت در موتورهای جست وجو و الکسا می شه و این واقعا پاداش ارائه محتوای خوب به وسیله سایت هاست.

اما صاحبان و مدیران یک برند وقتی پاداش اصلی رو دریافت می کنن که افزایش رنک سایت در موتورهای جست وجو به افزایش ترافیک مفید سایت شون میرسه و این یعنی بک لینکا تونسته ان با تأثیری که روی ارتقای رتبه سایت گذاشته ان یک برند رو قوی تر کنن و اونو در فضای اینترنت به کاربران بیشتری بشناسانند و پیشنهاد کنن.

ازنظر موتورهای جست وجو لینکای خارجی یا بک لینکایی که به یک سایت داده می شن نشون دهنده ی میزان اعتبار و درجه محبوبیت اون سایت هستن.

امتیازات مختلف بک لینکا در موضوع بازاریابی واسه یک برند

افزایش رتبه سایت در گوگل مهم ترین اثر وجود بک لینکای زیاد به یک وب سایته. اما اینکه وجود بک لینکا چه امتیازات و تأثیراتی بر بازاریابی واسه یک برند دارن، موضوعیه که باید بیشتر به اون پرداخته شه.

۱. بک لینکا ترافیک قابل ردیابی ایجاد می کنن

۲. بک لینکا به یک برند اعتبار و ارزش میدن

مهم نیس یک سایت چقدر عالی و بی مشکل باشه و یک برند تا قبل از داشتن بک لینکای زیاد چقدر اعتبار کسب کرده باشه. وقتی به تنهایی و بی پیشنهاد ی بقیه در نظر مخاطب مورد اطمینان نباشه و نتونه مراجعه کنندگان تصادفی به سایت رو تبدیل به مشتری کنه، بی شک به موفقیت واقعی نمی رسه. پس بک لینکا علاوه بر اونکه به بالا اومدن رتبه سایت در گوگل کمک می کنن، در ارتقای اعتبار یک برند در نظر مخاطب هم مؤثر هستن و همین که برندی به وسیله سایتای معتبر پیشنهاد شه واسه جلب نظر و اطمینان مشتریان کافی هستش.

۳. ایجاد بک لینک یعنی مرکزیت آنلاین به یک صنف

در خیلی از مواقع واسه اونکه بک لینک یک سایت در سایتای دیگری قرار بگیره باید اول خودش به اون سایت لینک بده و این رابطه باید همیشه دو طرفه باشه. بعضی از صاحبان سایتا تصور می کنن هراندازه تعداد بک لینکای اونا به بقیه سایتا کمتر باشه از نظر مخاطب واسه اونا بهتر هستش و واقعا بک لینک دادن به یک سایت هم صنف یعنی سعی واسه بالا بردن قدرت حریف و افزایش رنک سایت اون و این در علم بازاریابی، راه حل درستی نیس. سؤال اینه که کی حاضره به جای سعی واسه ارتقای رتبه سایت خودش در گوگل این کار رو واسه رقیبش بکنه؟

این تصور خیلی هم درست نیس. بک لینکا واقعا می تونن به شکل مجازی یک بخش ی مشخص کاری واسه سایتای هم صنف بسازن و این واسه یک برند اتفاق خیلی خوبیه. ایجاد گره در بین سایتای هم صنف یعنی وقتی مخاطبی به دنبال کالا یا خدمات خاصی می شه، می تونه با وجود بک لینکا اونو در منابع مختلفی از یک نوع جست وجو کرده و از سردرگمی نجات یابد. اینکه چندین فروشنده یک محصول در یک خیابون مغازه داشته باشن نه تنها اتفاق بدی نیس که علاوه بر ایجاد فضای رقابتی سالم، همیشه تو ذهن مشتریان ثبت می شه که واسه خرید کالای مورد نظر باید به کدوم خیابون برن تا بتونن شکلای مختلف و اقسام یک محصول رو مشاهده و اونا رو با هم مقایسه کنن. درست عین همین اتفاق وقتی میفته که سایتا با ایجاد بک لینک به همدیگه به شکل مجازی واسه خود صنف بسازن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   اثر حرکات دست در گفتگو و ۲۰ حرکتی که باید حتما یاد بگیرین 

بک لینکا واسه یک سایت ترافیک قابل ردیابی ایجاد می کنن، به یک برند اعتبار می بخشن و واسه سایتا یک مرکزیت و صنف مجازی ایجاد می کنن.

۴. بک لینکا واسه برندهای کوچیک میدونای بزرگ ایجاد می کنن

افزایش رتبه الکسا و بالا اومدن رتبه سایت در گوگل آرزوی هر برندیه. اما واسه برسی به این موقعیت باید صبور بود و سعی دائمی داشت. فرقی نمی کنه که بخش ی فعالیت یک برند چقدر کوچیک و محدود باشه. وقتی واسه معرفی سایت اون سعی شه واقعا میدون ی کاری واسه اون وسیع تر می شه. فضای اینترنت می تونه بی هیچ مرزی نام یک برند رو بزرگ و اونو به تعداد نامحدودی از آدما بشناساند. به ویژه اگه یک برند به وسیله سایتای مختلفی پیشنهاد شه دیگر فرقی نمی کنه که صاحبان اون تا چه میزان از مشتری و مخاطب رو پیش بینی کرده باشن. به هر حال کم کم مجبور به پیشرفت ی بخش ی کاری خود می شن و سعی می کنن از اعتماد کسب شده بهترین بهره رو ببرن.

معیارهای موتورهای جست وجو واسه توجه به یک بک لینک و اثر اون بر افزایش رتبه سایت

کلا اگه راه و روش مدیران و صاحبان یک برند ایجاد محتوای مفید، دست اول و کاربردی باشه، دیر یا زود خواهند دید که سایتای خیلی به صفحه اونا لینک دادن. اما اگه حجم و محتوای تولیدی به هر دلیل خیلی رقابتی نباشه، مدیران یک سایت خودشون باید واسه داشتن بک لینک در سایتای دیگر دست به کار شن و واسه پیشرفت ی اعتبار و شناساندن برندشون در فضای اینترنت سعی کنن.

البته افزایش و ارتقای رتبه سایت در گوگل موضوعیه که جنبه های مختلفی داره و یک مجموعه واسه کسب بهترین موقعیت در اون، نیازمند استخدام کسیه که تموم راه های موفقیت در موتورهای جست وجو رو بدونه و در اصطلاح یک SEO کار موفق و کارکشته باشه. این موضوع نباید از یاد برود که هر بک لینکی نمیتونه به ارتقای رتبه سایت در گوگل بینجامد و معیارهایی واسه بک لینکای با کیفیت و مؤثر هست که از این قرارند:

  • بک لینکا باید از سایتایی باشن که خودشون محتوای با کیفیت ارائه می کنن.
  • بک لینکا نباید خریدنی باشن. این روش راه حل کلاه سیاه نام داره و چند سالیه که گوگل هیچ اهمیتی به اینجور سایتایی نمی ده و اعتباری واسه سایتایی که لینک شون در اینجور صفحاتی هست، قائل نیس و اینجور بک لینکایی اصلا تأثیری روی افزایش و ارتقای رتبه سایت در گوگل ندارن.
  • بک لینکا باید در طول زمان، آهسته و پیوسته ایجاد شن. اگه یک سایت در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی بک لینک گرفت بی شک از نظر موتورهای جست وجو متقلبیه که می خواد واسه افزایش رتبه سایت در گوگل چیزی رو دست کاری کنه. این موضوع از دید موتورهای جست وجو مخفی نمی موند و حتی مجازاتایی رو به دنبال داره.

پس به خاطر افزایش تعداد بک لینکا به یک سایت و استفاده از فرصتای خوبی که اونا واسه افزایش SEO و در آخر شناخته شدن یک برند ایجاد می کنن باید هوشمندانه، آهسته و دائمی حرکت کرد تا از فرصتای به دست اومده بهترین استفاده رو برد.

در ایجاد بک لینک واسه یک سایت باید دقت زیادی به خرج داد. تعدد بک لینکا از نظر موتورهای جست وجو نشون دهنده ی مرغوبیت اونا نیس و حتما واسه یک برند اعتبار ایجاد نمی کنه.

فرصتای ایجاد بک لینک واسه یک سایت

قبل از هر چیز بهتره بدونین که هیچ نرم افزاری واسه بالا بردن رتبه سایت در گوگل طراحی نشده که بی دخالت آدم و به طور خودکار بتونه واسه بالا اومدن رتبه سایت در گوگل و بقیه موتورهای جست وجو فعالیت کنه. پس واسه داشتن یک سایت موفق و در آخر یک برند موفق باید از هوش و سعی دائمی انسانی بهره برد.

۱. نوشتن مطلب به عنوان نویسنده ی مهمون واسه بقیه سایتا

این پیشنهاد می تونه از طرف مدیران یک سایت به بقیه سایتا مطرح شه که تولیدکننده ی محتوای اونا واسه بقیه سایتا مطالب در رابطه و مفید بنویسد، به شرط اونکه در انتهای مطلب لینک سایت خودشون درج شه. سایتای معتبر با رتبه های بالا در موتورهای جست وجو که بخش ی کاریشون با یک برند یکی باشه، میزبانان مؤثری واسه ثبت مطالب مهمون و ایجاد بک لینک و درنهایت ارتقای رتبه سایت در موتورهای جست وجو هستن.

۲. به جز مطالب خاص نشر دادن اخبار هم در برنامه کاری سایت قرار بگیره

نشر روزمره ی اخبار مختلف در بخش ی کاری یک برند می تونه پای مطبوعات آنلاین رو به یک سایت باز کنه. اگه مدیران یک سایت در این مورد نظم و ثبات داشته باشن، کم کم سایت از طرف صفحات خبری معتبر بک لینک داره. بک لینکای نشریات آنلاین به دلیل بازدید خیلی بالایی که در این صفحات هست در افزایش رتبه و رنکینگ سایت در موتورهای جست وجو و الکسا نقش خیلی مؤثری دارن و در آخر شناخت یک برند رو وسعت می بخشن و به افزایش اعتبار اون کمک می کنن.

۳. نباید قدرت شبکه های اجتماعی در این مورد ندیده گرفته شه

هنگامی که برندی فعالانه در شبکه های اجتماعی حضور داره، نه تنها خودش رو به عنوان یک متخصص در بخش ی کاری مربوطه معرفی می کنه بلکه کم کم بک لینکای خیلی از طرف صفحات مختلف دریافت می کنن و این به معنی اینه که یک برند به مرورزمان در این فضای وسیع خودش رو به افراد بیشتری می شناساند.

سخن آخر

با اینکه هر کدوم از راه حلای بیان شده واسه بالا بردن تعداد بک لینکا می تونن به موضوع SEO و ارتقای رتبه سایت در گوگل و در آخر افزایش رتبه سایت در الکسا منجر شه اما باید بعد از انجام هرکدام از این روش ها نتایج رو بررسی و پیگیری کرد تا روشن شه کدوم یک از تاکتیکا بیشترین اثر رو روی افزایش تعداد بک لینکا و در آخر موفقیت یک برند در موضوع بازاریابی داشته. بعد طبق اطلاعات به دست اومده یک راه حل موافق و دراز مدت رو برنامه ریزی کرده و طبق اون انجام داد تا در طول زمان شاهد افزایش رتبه سایت، تراکم ترافیک اون و در آخر موفقیت یک برند بود.

دیدگاهتان را بنویسید