شاید تصور کنین که اشتغال زایی یا اثر در اقتصاد یا سطح رفاه جامعه یک موضوع کلان و حکومتیه، موضوعی که فقط رئیس جمهور یا مجلس یک کشور باید به اون بده، غافل از اینکه ایده های نابی در دنیای تکنولوژی به وجود اومده که شاید از بیرون آسون به نظر برسن، اما اگه عمیق تر به اونا نگاه کنیم، یک حرکت بزرگ به طرف جامعه ای بهتر حساب می شن.

 

در این مقاله، تحلیلی بر این موضوع داریم که اپلیکیشنی مثل اسنپ چه جوری می تونه یه قدم مهم روبه جلو واسه جامعه ی ما و خصوصا شهرای بزرگ باشه.

۱. ساعات انعطاف پذیر واسه رانندگان، فرصتی واسه زندگیِ بهتر واسه همه اقشار جامعه

یکی از مهم ترین عواملی که اسنپ رو به یک موضوع جذاب واسه دارندگان خودرو تبدیل کرده اینه که هیچ محدودیتی در ساعات کاری وجود نداره. افراد می تونن به هر اندازه و در هر ساعت که خواستن سیستم خود رو فعال کنن و به کار بدن. این یه قدم بزرگ در افزایش سطح رفاه جامعه س. کافیه خود رو جای کسی که می خواد زمان مفید تری رو با خونواده و فرزندان خود سپری کنه بذارین یا دانشجویی که فقط ۱۵ ساعت زمان واسه کار کردن در هفته داره. این یعنی یک امکان خارق العاده واسه افراد واسه استفاده ی بهینه از زمان خود.

امتیاز دیگر این سرویس اینه که: مهم نیس شما دانشجویی هستین که از پسِ پرداخت هزینه های خود بر نمی آیید، یک مشاور املاک که رکود بازار روی شونِه هاتون سنگینی می کنه، یا یک کارمند آسون که نه می تونه شغل خود رو ترک کنه و نه می تونه مخارج خود رو پوشش بده، یا هر شخصی که زمان آزاد محدودی داره و هیچ سازمانی نمیتونه از اون بهره بگیره. کافیه شما صاحب یک خودروی سالم و تمیز و تست شده از نظر فنی و ظاهری باشین، و مدارکی که نشون میدن دارای سوءِگذشته و اعتیاد نیستین ارائه کنین، در این صورت شما می تونین خیلی آسون در این سیستم ثبت نام کنین و ساعات مرده ی خود رو تبدیل به منبع درآمدی کنین که زندگی شما رو به خاطر این به اونو می کنن. واسه بعضی شاید این کلمات به اندازه کافی قابل لمس نباشه، اما واسه خیلی از آدما این یک فرصت نو واسه تغییر زندگیه.

۲. استفاده ی بهتر از منابع موجود و درآمد بالاتر

علاوه بر ساعات انعطاف پذیر و نبود محدود کردن در ساعات کاری، از دیگر جذابیتای این اپلیکیشن استفاده ی بهتر از منابعه. در سیستم این اپلیکیشن، شما هیچ وقت بی مسافر درون شهری نخواهید موند و مقصد هر مسافر، مبدأ مسافر بعدی هستش، یعنی یک دارنده ی خودرو در ۳ ساعت همون درآمدی رو داره که یک راننده ی آزاد با دید خوشبینانه در ۵ یا ۶ ساعت ممکنه گرفت. همین موضوع باعث شده که قیمتای استفاده از این خدمات مناسب تر شده و به همون میزان مشتریان هم زیاد شن و دوباره این چرخه به خالی نماندن خودرو رانندگان اپلیکیشن و سرعت بالای در اختیار گرفتن مسافر بعدی کمک کنه.

۳. فرهنگ سازی در حمل ونقل و بهبود کیفیت خدمات به مشتری

مراحل نمره دهی به وسیله مسافر به راننده و شفاف کاری در اسنپ باعث شده تا نه تنها دارندگان خودرو رفتار به مراتب حرفه ای تر داشته باشن، بلکه روش رانندگی، سرویس فنی خودرو، بهداشت و خیلی موارد دیگر رو هم در اولویت خود بذارن تا بتونن نظر کاربران رو بیشتر جلب کنن و پس کارکرد بهتری داشته باشن. در این سیستمِ باز شما باید هر روز خود رو آزمایش کنین و با بالابردن کیفیت رفتار و خدمات درآمد خود رو هم افزایش بدین. دیگر احتیاجی به بخش نامه یا قانونا و کاغذ بازی نیس تا به نیروی کارِ خود رفتار یا رانندگیِ درست رو آموزش بدین. رانندگان اسنپ میدونن که اگه یک مشتری ناراضی باشه روند درآمدزایی اونا پریشون میشه.

۴. شوک به سیستمای سنتی با نوآوری تغییر آفرین و ایجاد فضای بازِ رقابتی

طبیعتِ هر کسب وکاری اینه که وقتی به سطح بلوغ می رسه کم کم لَخت تر می شه و نوآوری و بهبود رو فراموش می کنه. همیشه یک شوکِ بزرگ مثل نوآوری تغییر آفرین (Disruptive Innovation) می تونه هر صنعتی رو به خاطر این به اونو کنه و باعث شه که بازیگران بزرگ این صنعت به خود بیان و به دنبال راهکارهای جدید باشن. چون که چرخه ارزش تغییر کرده و حتی بازارهای جدیدی ایجاد شدن. هیچ صنعتی از این قانون مستثنا نیس و اگه کشوری به دنبال پیشرفت در موردای مختلفه باید بی در نظر گرفتن منافع صنایع سنتی، راه رو واسه تولد سازمانای جدید باز بزاره. ورود این سرویسای اینترنتی و اپلیکیشنا پیام مهمی واسه صنعت ما داشته، اینکه حتما بزرگ بودن و قوی بودن یک صنعت به معنای ثبات بازیگران اصلی اون نیس و باید همیشه کیفیت خدمات رو بالا برد، جداگونه از اینکه شما رهبر بازار باشین یا نه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   اثر موسیقی بر مغز شما چیجوریه؟ 

۵. بسترسازی و باز شدن راه واسه سرویسای جدید خصوصا در بخش ی گوشی موبایل M-Commerce

شاید تصور کنین که اپلیکیشن اسنپ فقط در مورد ی حمل ونقل درون شهری اثر بزرگی داشته، در صورتی که این موضوع مثل کوه یخیه که بخش اعظمی از اون در زیر آب قرار داره. گستردگی اپلیکیشنی مثل اسنپ به حدیه که در بازه ای نزدیک به دو سال، ارایه ی خدمات به چندصدهزار کاربر و چند ده هزار راننده رو پوشش داده و این آمار به سرعت در حال رشده. بیشتر این کاربران پیش از این از سرویسای اشتراکی یا حتی پرداخت درون موبایلی استفاده نمی کردن. این یعنی یک رفتار جدید با پتانسیلی بی انتها که به وسیله اپلیکیشن سفر درون شهری اسنپ ایجاد شده که تا پیش از این وجود نداشتهه. این فرصتی خیلی بزرگ واسه صنایع دیگر حساب می شه که بتونن به همین سبک در بخشای مختلف، سیستمی مثل (اقتصاد اشتراکی) رو راه اندازی کنن. اتفاقی که در دنیا هم افتاد و شرکتای بزرگی در دنیا از این مدل اقتصادی استفاده کردن و هم حالا جزو موفق ترین شرکتا به حساب می رن.

۶. مدل اقتصاد اشتراکی تحولی بزرگ در عصر ارتباطات و چرخه درآمد زایی

کلید واژهایی مثل تکنولوژی، عصر ارتباطات، کامپیوتر، اینترنت و تلفن هوشمند سال هاست که در گوشه و کنار زندگی ما دیده می شن. اما اکثرا به عنوان دلیلی تفریحی، جانبی و مکمل در زندگی ما وجود داشتن، تا روزی که معنی اقتصاد اشتراک گذاری به بین اومد و به طور کل معنی تکنولوژی رو تو ذهن ما تغییر داد. بزرگ ترین شرکت خواسته خودرو با موبایل در دنیا (اوبر) با ارزشی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار حتی صاحب یک خودرو هم نیس. شرکتی که چندصدهزار شغل ایجاد کرده اما هیچ راننده ای در استخدام اون نیس. این جاست که یهو اون کلید واژهای تفریحی و به ظاهر نه خیلی مهم تبدیل به تصویری از آینده می شن که فقط در فیلمای علمی تخیلی می تونستید اونو ببینیم. اقتصادی که دیگر داشتن اموال هنگفت و سرمایه های فیزیکی عامل ایجاد ارزشای میلیارد دلاری نیس و یک ایده در بستر تکنولوژی می تونه بی داشتن هیچ ملک یا دارایی فیزیکی، زندگی میلیونا نفر رو به معنای واقعی کلمه عوض کنه. این یعنی عصر ارتباطات، یعنی فرصتی بزرگ واسه همه، و نه فقط واسه کسائی که از سرمایه های بزرگ و فرصتای اقتصادی بهره مند هستن. تصور کنین در ده های آینده به چه اندازه ایده های مربوط به بستر اقتصاد اشتراکی زیادتر شده و چقدر منابع بلااستفاده ی کشور، بی نیاز به سرمایه گذاریِ اضافه تبدیل به ابزاری واسه ایجاد ارزش می شن. این منبعِ بلا استفاده می تونه خودرو، اجاق گاز یا لپ تاپ شما باشه.

۷. ترافیک کمتر، آلودگی کمتر، شهر پاکیزه تر

حتما با مطالعه موارد قبلی، امتیاز بزرگِ اسنپ تا اینجا واسه مخاطب به روشنی روشن شده. هیچ راننده ای دراسنپ به شکل تک سرنشین در شهر سفر نمی کنه و با استفاده از نقشه ماهواره ای بهترین مسیرهای بی ترافیک واسه راننده مشخص شده. مبدأ و مقصد در نقشه روشنه و کسی به دنبال آدرس در خیابونا پرسه نمی زنه و رانندگان واسه جلب رضایت مسافران باید ماشینی تمیز و سرویس شده داشته باشن و با رعایت قوانین خوب رانندگی کنن. با وجود صدها دلیل دیگر وقتی در ابعاد این اپلیکیشنا یعنی چند ده هزار راننده و میلیونا سفر درون شهری ضرب شه، یهو تصویر شهری بهینه تر و پاکیزه تری واسه شما رو می شه. آری، این اپلیکیشن در عین سادگی در ظاهر، در باطن تأثیری عمیق بر بهینه تر شدن حمل ونقل داشته که شاید میلیاردها دلار سرمایه گذاری شهرداری و دولت و آموزش گسترده ی مردم نمی تونست اینجور تأثیری بزاره.

دیدگاهتان را بنویسید