ار مصرف کننده چیجوریه؟

چه جوری بر رفتار مصرف کننده اثر می ذاره؟ چه تأثیری بر سهم بازار شرکتا و بر بودجه ی بازاریابی داره؟ در این مطلب به اثر بر رفتار مصرف کننده و اهمیت واسه شرکتا، به ویژه شرکتای نوپا می پردازیم. به نقش در شکل دادن نگاه مصرف کننده نسبت به اجناس اشاره می کنیم.

 

در جوامع غربی یک کودک هرساله به طور متوسط بیشتر از ۴۰ هزار آگهی تبلیغاتی می بینه. شرکتایی مثل P&G ،AT&T و تایم وارنر هرساله حدود ۴ میلیارد دلار صرف می کنن. یعنی «رابطه جمعیِ یه طرفه به وسیله پیامایی با موضوع محصول یا خدمتی که واسه اون پول پرداخت می شه.»

، روابط عمومی، فعالیتای تبلیغی واسه فروش و فروش شخصی ابعاد اصلی آمیخته ی طرح بازاریابی هستن. باید همه جا و همه وقت در خطر مشتری قرار بگیره. هزینه ای که شرکتا صرف می کنن شگفت انگیزه. مثلا شرکتای دارویی هزینه ای برابر دو برابر هزینه های تحقیقات واقعی رو صرف می کنن! در بین شرکتای جورواجور، شرکتای تولید بازی و اسباب بازی بیشترین هزینه رو به اختصاص میدن. نقش مهمی در پیشرفت ی فروش و افزایش سهم بازار داره.

و سهم بازار

معمولا کسب وکارها واسه حفظ سهم بازارشان پول هنگفتی رو صرف می کنن. شرکتا واسه رقابت با کسب وکارهای حریف باید پیوسته خود رو به مشتری یادآوری کرده و جایگاه اول رو تو ذهن اونا داشته باشن. وگرنه، سهم بازارشان رو به رقبا می بازن. بیشتر، کسب وکارهایی که سهم کوچیک تری از بازار دارن یا تازه وارد هستن، نسبت به کسب وکارهای بزرگ تر به بیشتری نیاز دارن. دلیل این مسأله «فرآیند واکنش به » است. بر این پایه، باعث افزایش سهم بازار تا اندازه معینی می شه و پس از اون فروش به دلیل نبود بازگشت مشتریان و نبود تکرار خرید دچار ریزش می شه.

پس شرکتای با سهم بازار بزرگ بیشتر بر ِ یادآور که اونا رو تو ذهن مشتری موندگار می کنه، تمرکز می کنن. در مقابل رقبای کوچیک تر واسه افزایش سهم بازارشان نیاز به بیشتری دارن. اونا واسه ایجاد باخبر شدن از وجود اجناس شون و افزایش فروش و سهم بازار به بودجه ی بالایی واسه نیاز دارن. بر مبنای «فرآیند واکنش به » کسب وکارها و اجناس نو واسه دیده شدن در بازار هدف و حفظ این وضعیت واسه تحقق خرید، نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در دارن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   اثر استرس بر پوست، مو و ناخن "

اثر بر رفتار مصرف کننده

این جمله ها واسه تون آشنا هستن؟

  • «پُشتم گرمه …»
  • «هیچکی تنها نیس …»
  • «هم مزه ی هر لحظه!»

اثر شگرفی در زندگی روزمره ی مصرف کنندها داره. بمباران پیوسته ی مشتری با پیامای جورواجور، بر چیزی که اون می خوره، مینوشه، می پوشد و تماشا می کنه تأثیرگذار هستش. در جوامع مختلف به حدی قدرتمنده که حتی در انتخاب رئیس جمهور یک کشور اثر می ذاره.

مهم ترین اثر ، تبدیل باور منفی درباره یک محصول به باوری مثبت درباره اینه. مثلا «نینجا کورپ» (Ninja Corp) واسه تبلیغ کلاسای ورزشای رزمی اش (که والدین تصویری سخت و خشن از اون داشتن) از توله سگای دوبرمن استفاده کرد، با این پیام به پدر و مادرها نشون داد که کودکان شون در عین ظریف و کوچیک بودن می تونن قوی و محکم باشن. این تبلیغ در جلب نظر پدر و مادرها و ایجاد علاقه واسه آموزش ورزشای رزمی به کودکان شون موفق بود.

به شکل دادن نگاه مصرف کننده نسبت به ویژگیای محصول و تغییر اولویت هاش کمک می کنه. مثلا با تمرکز بر ترکیبات سالم تر در غذای کودک، میشه نگاه مصرف کننده رو نسبت به خوراکیای شیرین تغییر داد.

خلاصه کلام

، سرمایه گذاریِ مهمی واسه کسب وکارها به حساب میره. کسب وکارهایی که با برنامه ریزی مناسب سهم بزرگی از بازار رو از اون خود می کنن، می تونن بودجه ی کمتری به اختصاص دن. کسب وکارهای تازه وارد یا کسب وکارهایی که سهم بازار کوچیکی دارن، مجبورند هزینه های بالایی صرف کنن، چون باید مشتریان رو از وجود محصول شون آگاه و از این آگاهی محافظت کنن.

برگرفته از: study.com


دیدگاهتان را بنویسید