روانشناسی رنگ نقش خیلی مهمی در و بازاریابی داره. واسه همین در این مقاله درباره اثر رنگ در و استفاده ی هوشمندانه رنگا طبق اهداف بازاریابی نکاتی رو خواهیم گفت.

هر استارت آپ یا کسب وکار کوچیک یا کلا هر شرکتی که نیاز به بازاریابی و داشته باشه، باید بر مفاهیم اثر رنگ در مسلط شه. اگه خودتون کار طراحی رو انجام میدید، خوندن این مقاله کمک می کنه که پایه اطلاعاتی قوی تری داشته باشین. اگه گرافیستی رو استخدام کردین تا طراحی هاتون رو بکنه، به کمک این مقاله، می تونین درک بهتری از چیزی که می خواید، داشته باشین. در این مقاله به طور مفصل درباره روانشناسی شکلای مختلف رنگا توضیح داده می شه.

 

درک مغز از رنگا

رنگا و روش ای که مغز آدم این رنگا رو درک و بررسی می کنه، می تونه سرنوشت شما رو رقم بزنه. تحقیقات زیادی به اثبات اثر رنگ در پرداخته ان. روانشناسی رنگ به این معنیه که چه جوری رنگا برروی احساسات و رفتار آدما اثر می ذارن. اینکه ما نسبت به رنگا چه واکنشی نشون دهیم، خیلی زیاد با گذشته فرهنگی ، تربیت خانوادگی و سلیقه شخصیمان رابطه داره.

رنگا هم به طور محسوس و هم به طور زیرکانه و نامحسوس روی درک ما اثر می ذارن. رنگ محصول می تونه به ما این حس رو القا کنه که این محصول تازه یا نه؟ یا حتی می تونه اثر یک دارو رو بیشتر کنه! مثلا رنگ آبی واسه داروهایی که نقش آروم بخش یا خواب آور دارن، استفاده می شن تاعلاوه بر تاثیرگذاری دارویی، ازطریق رنگ هم به شما تلقین کنن که آرامش بیش تری پیدا کردین. درنقطه ی مقابل، رنگ قرمز واسه داروهای انرژی زا جواب می ده.

تموم برندهای مطرح دنیا در طراحی، بسته بندی و سایت هاشون به طور هوشمندانه از اثر رنگ در استفاده می کنن. شرکتایی که به طور تخصصی روی شون کار می کنن، وظیفه دارن طوری از رنگا استفاده کنن که با اهداف و چشم انداز شرکت همخوانی داشته باشه. روانشناسی رنگ باید در جهتی استفاده کرده شه که مشتری رو تشویق کنه تا عملی رو بکنه که ما می خواهیم. اگه می خواید مطمئن شید تون در جهت مناسبی حرکت می کنه، حتما با چه جوری همراه باشین.

چه جوری رنگا ما رو مجبور به خرید می کنن؟

رنگا رابطه مستقیمی با تصمیم به خرید مشتریان دارن. رنگ اولین دلیل ۸۵٪ از مشتریان واسه انتخاب چیزیه که می خوان بخرن. ۹۰٪ تصمیمات یهویی خرید هم طبق رنگ اون کالا انجام می شه. تحقیقات نشون می ده که ۴۲٪ از نظری که یک کاربر درباره یک سایت پیدا می کنه، طبق طراحی اون وبسایته که رنگ هم جزئی از اینه. ضمنا، ۵۲٪ از مواقع، طراحی ضعیف و استفاده ی نادرست از رنگ باعث می شه کاربر تصمیم بگیره دیگر به اون سایت سر نزند.

تحقیقات روی رفتار مصرف کننده، روابط مشخصی بین تصمیم به خرید مشتری و رنگایی خاص پیدا کردن. شمام می تونین هنگام برندسازی از این ارتباطاتِ ثابت شده استقاده کنین. بذارین یک تقلب به شما برسانیم: رنگای نارنجی، قرمز، آبی مایل به ارغوانی و مشکی باعث خرید یهویی می شن. رنگ آبی تیره هم خیال افرادی رو که عاشق تخفیف گرفتن و چانه زدن هستن آسون می کنه. اگه کالای ما پوشیدنی باشه، رنگای ملایم تر مثل صورتی، آبی آسمونی یا نشونه ا ی از رز در اون می تونه اثرگذارتر باشه.

مشتریان به رنگایی که در می بینن، واکنش احساسی نشون میدن. این واکنشای احساسی از بعضی از انتظارات نشأت میگیره. بخشی از این انتظارات به این دلیله که مشتری محاسبه می کنه بین تصویر اون رنگ و برند نامبرده چقدر تناسب هست. مثلا «مک دونالد» از رنگ قرمز و زرد در لوگوی خود استفاده می کنه و مشتریان کم کم این دو رنگ رو رنگ فست فودی مقرون به صرفه درک کردن. حال اگه یک رستوران لوکس هم در لوگوی خود از همین دو رنگ استفاده کنه، مشتریان احساس اختلاف و نبود تناسب می کنن.

مثالی دیگر در این مورد میشه گفت: بسته بندی قهوه ای روشن ما رو به یاد اجناس ارگانیک میندازه. حال اگه در بسته بندی چیپس که محصولی غیرسالمه، از همین رنگ استفاده شه، تو ذهن مشتری تناسبی ایجاد نمی کنه یا فکر کنین یک برند اجناس بهداشتی بانوان، درست زمانی که باید با رنگای روشن حس پاکیزگی رو به مشتری انتقال بده، بسته بندی خود رو مشکی یا قهوه ای کنه! قهوه ای به مخاطب احساس محصولی فاسد شده رو می ده و روی این نوع کالا اصلا جواب نخواد داد.

مغز آدم با راه حل باقی موندن شرطی شده و برنامه ریزی می کنه. مغز کم کم این جور تربیت می شه که رنگای خاصی رو در موقعیتای خاص ترجیح بده. مثلا تحقیقات نشون می ده که مردها واقعا رنگ موی بلوند رو به بقیه رنگا ترجیح میدن. شاید به خاطر این که موی بلوند حس جوانی رو انتقال می ده و مردها به طور ذاتی واسه باقی موندن نیاز به خانمی دارن که جوون و باطراوت بوده و قدرت باروری داشته باشه. با همین دلیل، باید بدونین که مردم واقعا به رنگ قرمز، به ویژه در مورد ی غذا کشش دارن. شاید دلیل اون باشه که در عصر آدمای راحت، پیداکردن میوه قرمز آسون تر بوده، چون خیلی آسون نظر رو جلب می کرده.

عالی، درحال حاضر قانع شدید که می تونین از اثر رنگ در به نفع رشد برندتون استفاده کنین؟

ریشه ی فرهنگی در رنگا

یک برنامه بازاریابی موفق، فرقای فرهنگی رو هم در محاسبه اثر رنگ در درنظر میگیره. یک رنگ واحد در فرهنگای مختلف می تونه معانی متفاوتی داشته باشه. رنگ زرد رو درنظر بگیرین. در بیشتر کشورهای اروپایی و کشورهای شمال امریکا رنگ زرد معنی روشنایی، شادی و نشاط و طبیعی بودن می ده و واسه همین در کالاهایی که مربوط به خونواده یا کودکان باشه از اون استفاده می شه. اما آلمان در این بین استثناه و رنگ زرد رو به حسادت تعبیر می کنن.

رنگ زرد در پرچم بیشتر کشورهای دنیا هست. در بیشتر کشورهای آسیایی، رنگ زرد رنگی مقدس و سلطنتی حساب می شه که در لباس افراد والا مقام به کار میره (در فرهنگ اروپایی، رنگِ بنفشه که معنی امپراطوری می ده). در ژاپن رنگ زرد به معنی شجاعته. خیلی از فرهنگا رنگ زرد رو به طلا ربط میدن. واسه همین رنگ زرد رو به موفقیت، کیفیت و پول نسبت میدن. در هند رنگ زرد به معنی تجارته و در خیلی از کشورهای آفریقایی رنگ زرد تنها واسه کسائی استفاده می شه که مقام اجتماعی بالایی دارن. برعکس، در خیلی از کشورهای آمریکای لاتین رنگ زرد به معنی عزاداری و مرگه. مصر هم این باور رو داره، اما کلا در آسیای مرکزی رنگ زرد به معنی خوشبختی و کامیابیه.

به عنوان یک بازاریاب، این بخشی از وظیفه ی شماس که طراحیای خود رو با فرهنگ مخاطبان تون منطبق کنین.

رنگایی که افراد رو به انجام عمل خاصی تحریک می کنن

در مورد ی سایتا، اینکه کدوم رنگ بهترین اثر رو بر کلیک کردن روی دکمهای فراخوانی واسه اقدام (call-to-action) می ذارن، سؤالیه که در تحقیقات زیادی به اون پرداخته شده، ولی نتایج این تحقیقات هم جهت نیستن. چیزی که در تموم تحقیقات به اثبات رسیده، اینه که رنگ روی تصمیم به خرید اثر می ذاره. در بعضی وقتا موارد هم رنگ دکمهای سایت، بستگی به طراحی کلی سایت، برند و نوع کالا داره. با این حال هنوزم بعضی قوانین می تونن بین همه جنسا با هر برندی که دارن، مشترک باشن. رنگ دکمهای سایت باید قابل دیدن باشه، اما توی چشم نزند. باید مکمل طراحی کلی سایت باشه، اما باید در جاهایی که لازمه اختلاف بسازین تا کاربران خیلی آسون بتونن اونو پیدا کنن و سردرگم نشن. دوم اینکه دکمهای سایت باید بزرگ، شفاف و آسون باشن و روی پس زمینه ای قرار بگیرن که حواس مخاطب به پس زمینه پرت نشه.

تحقیقات نشون می ده سه رنگ اصلی زیر واسه دکمهایی با این کاربرد، جزو بهترین رنگایی هستن که بیشترین تاثیرگذاری رو روی مخاطب دارن:

  • رنگ قرمز: خیلی آسون دیده می شه، بین بقیه طراحیای سایت خیلی آسون به چشم میاد و باعث ایجاد حس هیجان در کاربر می شه و به معنی اضطراره.
  • رنگ سبز: رنگ آرامش بخش تری نسبت به قرمزه، بعضی وقتا کمک می کنه بعضی از کاربران آرامش پیدا کنن تا بتونن تصمیمی که ما می خواهیم رو بگیریم. این رنگ به ویژه در کسب وکارهایی که مربوط به آرامش، روانشناسی یا محیط زیست هستن، جواب می ده.
  • رنگ زرد / نارنجی: با گرمی، شادی و انجام عملی مشخص مرتبطه. اگه به سایت آمازون سر بزنین می ببینن که چقدر هوشمندانه از این دو رنگ استفاده شده. دکمهای تصویر بالا می تونه واسه شکلای مختلف سایتا مناسب باشه.

۱، ۲، ۳، امتحان می کنم: رنگی که استفاده کردم درست کار می کنه؟

تست کردن تنها راهیه که می تونه مشخص کنه رنگ درستی رو واسه خود انتخاب کردین یا نه؟ تکرار روشای آزمایش A/B یا Split می تونه تعیین کنه که کدوم رنگا بهترین تاثیرگذاری رو واسه حرفه ی شما دارن. صبر داشته باشین و در هربار فقط یک رنگ رو آزمایش کنین تا بتونین واقعا روی نتیجه بدست اومده تکیه کنین.

کاری که باید بکنین اینه که اول از همه رنگایی که در فرهنگ مخاطبان شما معنی بدی دارن، حذف کنین. بعد مجموعه انتخابای خود رو با حذف رنگایی که به برند شما در رابطه نیستن، محدود کنین. بعد، باید یک رنگ رو در مقابل رنگی دیگر تست کنین و مثل جام حذفی تا جایی پیش برید که بتونین بهترین رنگ رو برنده اعلام کنین. بعد از اینکه با آزمون و خطا به نتیجه رسیدید، می تونین با اعتمادبه نفس نتایج رو روی قسمتای مختلف سایت تون پیاده کنین.

چه جوری از رنگا به نفع اهداف و بازاریابی خود استفاده کنیم؟

در این قسمت نگاه عمیق تری به هرکدام از رنگا و معانیشان در کشور آمریکا میندازیم تا بهتر تصمیم بگیرین که چیکار باید بکنین. خیلی از تفاسیری که در مورد هر رنگ شده، در کشور ایران هم صدق می کنه:

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   اثر حرکات دست در گفتگو و ۲۰ حرکتی که باید حتما یاد بگیرین 

رنگای گرم

قرمز، نارنجی، زرد و شکلای مختلف ترکیبات این رنگا، رنگ گرم حساب می شن. این رنگا انرژی بخش، شادی آور، اشتیاق آور و مثبت هستن.

اثر رنگ در : رنگ قرمز (رنگ اصلی)

عموما با دیدن رنگ قرمز یاد احساس اعتمادبه نفس، راحتی، شوق، عشق، هیجان جنسی و گرما میفتیم. احساسات منفی که از رنگ قرمز می گیریم، می تونه احساس خشم، احساس خطر، آتیش سوزی، خشونت و جنگ باشه. بعضی وقتا هم همین احساسات منفی می تونه باعث فروش کالاهایی مثل حشره کش یا محافظ دهن و دندان شه. در عکس بالا که تبلیغ باشگاه تناسب اندام آقایانه، طراحی جنگجویی زره پوش در رنگ قرمز، ترکیبی از احساس اعتمادبه نفس، قدرت و مردونگی رو به مخاطب%Dh%۷ن منتقل می کنه.

رنگ قرمز می تونه اثرات فیزیکی روی بدن بزاره. مثلا فشار خون رو بالا ببره و تنفس و متابولیسم بدن رو افزایش بده. ترکیب رنگ قرمز همراه با سفید و مشکی، یا ترکیب با آبی سیر و طوسی از ترکیبات موفق این رنگ به حساب میاد. مثلا میشه از پرچم آمریکا نام برد.

اثر رنگ در : رنگ نارنجی

معانی مثبتی که مربوط به رنگ نارنجیه شامل مقرون به صرفه بودن، زیبایی، ارگانیک بودن، انرژی، شادی، اشتیاق، رفاقت، سلامتی، سرزندگی، شوخ طبعی، بازیگوشی، تغییر فصل و گرمیه.

رنگ نارنجی در آمریکا رنگ پرطرفداری به حساب میاد. واسه همین احساسات منفی خاصی از دیدن اون به مردم آمریکا دست نمی ده. شاید بعضی افراد یاد زندان بیفته، اما این تداعی اونقدر قوی نیس که بتونه روی برند آمریکاییا اثری بزاره. اثر فیزیکی که واسه رنگ نارنجی به اثبات رسیده، تحریک اشتهاه. واسه همین در مواد غذایی فت و فراوون از این رنگ استفاده می شه. رنگ نارنجی در سایتای تخفیفاتی (مثل آمازون) هم خیلی کاربرد داره، تا به کاربران حس مقرون به صرفه بودن رو منتقل کنه.

اثر رنگ در : رنگ زرد (رنگ اصلی)

رنگ زرد معانی جلب توجه، شادی، انرژی بخشی، امید، بازیگوشی و گرمی رو به مخاطبان منتقل می کنه. در تصویر بالا، رنگ زرد به طور هوشمندانه واسه انتقال احساس انرژی بخشی و هیجان این برند نوشیدنی انرژی زا استفاده شده.

احساسات منفی که با دیدن رنگ زرد ممکنه به ما دست بده شامل خشم، احساس خطر، بزدلی، احتیاط، حیله گری و ناامیدیه. دقیقا مثل رنگ قرمز، بعضی وقتا منفی بودن احساساتی که با دیدن رنگ زرد ایجاد می شه، می تونه به نفع یک تبلیغ کار کنه.

تحقیقات نشون می ده که رنگ زرد در کوتاه مدت می تونه حال وهوای شما رو عوض کنه. از رنگ زرد روشن در کسب و کارایی که مربوط به کودکانه، استفاده می شه. استفاده از این رنگ واسه اجناس غذایی یا خدمات تفریحی امتحان خود رو پس داده. از رنگ زرد تیره یا طلایی هم در کالاهایی استفاده می شه که می خوان حس با اصل ونسب بودن یا کالایی دائمی با عمر دراز مدت رو القا کنن.

رنگای سرد

سبز، آبی، بنفش و شکلای مختلف ترکیبات اونا جزء رنگای سرد به حساب بین. این رنگا آرامش بخش تر، حرفه ای تر و عمیق تر از رنگای گرم هستن.

اثر رنگ در : رنگ سبز (رنگ کمکی)

مخاطبان با دیدن رنگ سبز یاد زیادی، تعادل، آرامش، باروری، موفقیت، رشد، هماهنگی، سلامتی، پول، طبیعت، شروع دوباره، سری جدید یک کالا و مسکّن می افتن. در لوگوی استارباکس، رنگ سبز تونسته حس طبیعی بودن و سلامتی رو ایجاد و کم کم حس برندی موفق و لوکس رو به مخاطبانش منتقل کنه.

رنگ سبز هم می تونه احساسات منفی در مخاطبان برانگیزد. مثلا حسادت، طمع، دشمنی و کم تجربگی جزو احساسات منفیه که از رنگ سبز دریافت می شه. اثرات فیزیکی به دلیل رنگ سبز اینه که ضربان قلب و فشار خون رو پایین میاره. طراحیایی که به طور مشترک از رنگ سبز استفاده می کنن، شامل اجناس طبیعی، جنسای مربوط به مسائل پولی و اعلام سری جدید جنسای یک برنده. از رنگ سبز روشن به طور تکراری در طراحیای انرژی بخش و پرطراوت استفاده می شه. طراحان، نمادهای طبیعی مثل آووکادو یا برگ زیتون رو واسه القای حس طبیعی بودن به کار می گیرن. رنگ سبز تیره هم بهترین انتخاب واسه انتقال حس ثبات و رفاه مالیه.

اثر رنگ در : رنگ آبی (رنگ اصلی)

رنگ آبی احساسات مثبت زیادی رو منتقل می کنه. مثلا: آرامش، اختیار، مردونگی، محافظه کاری، آزادی خواهی، صلح، بی آزاری، قابل اعتمادبودن، تازگی، مسئولیت پذیری، قدرت و ثبات.

رنگ آبی هم مثل تموم رنگای دیگر ممکنه احساسات منفی رو در مخاطبین بیدار کنه. افسردگی، دوری، غم و بدگمانی جزو این احساسات منفی هستن. طراحیایی که از رنگ آبی استفاده می کنن شامل خدمات و اجناس کودک و آبی پاستِلی واسه جنسای مربوط به ریلکس شدنه. طراحان، آبی روشن رو واسه القای حس تازگی و انرژی بخشی استفاده می کنن. درحالی که رنگ آبی فیروزه ای واسه کسب وکارهای خلاقانه، تخیلی یا پیش رونده مناسبه. اجرا از رنگ آبی سیر هم واسه خدمات پولی، خدمات دارویی و بقیه خدماتی که باید حس قدرتمندبودن و قابل اعتمادبودن رو منتقل کنن مهمه. با توجه به توضیحات نامبرده، انتخاب رنگ آبی واسه لوگوی توییتر رو چیجوری تفسیر می کنین؟

اثر رنگ در : رنگ بنفش (رنگ مکمل)

احساس خلاقیت، تجسم، استقلال، لوکس بودن، سحر و جادو، احترام نظامی، رمزآلود بودن، وفاداری، عاشقانه بودن، معنویت و ثروتمندی چیزایی هستن که در آمریکا به رنگ بنفش نسبت میدن.

مثل رنگ نارنجی، رنگ بنفش رنگی بیشتر پسنده که احساسات منفی خاصی رو برنمی انگیزاند. در هند، برزیل، انگلیس و تایلند این، به رنگی اشرافی معروفه. از بنفش کمرنگ عموما واسه برندهای آرایشی-بهداشتی استفاده می شه. بعضی وقتا هم واسه ایجاد حس عاشقانه یا حس جنسی در مخاطب رنگ بنفش رو به کار می برن. در لوگوی بالا، طراحی آبرنگ زنی رمزآلود، خوب احساس خلاقیت، سحر و جادو و لوکس بودن رو نشون می ده.

رنگای خنثی

ممکنه رنگای خنثی کمتر جلب توجه کنن، اما در برندسازی اهمیت بالایی دارن، چون باعث می شن بین رنگای اصلی تعادل ایجاد شه تا ترکیب اونا همون حسی رو به مخاطب منتقل کنه که می خواهیم. رنگای خنثی هم معانی خاص خود رو دارن که باید از اونا آگاه باشین.

اثر رنگ در : رنگ سفید

با دیدن رنگ سفید یاد عروسی، پاکیزگی، خوبی، سلامتی، معصومیت، صلح، خالص بودن، سادگی، پاکدامنی و جوانی میفتیم.

حتی رنگ سفید هم ممکنه ما رو یاد احساسات منفی بندازه. مثل ی این احساسات میشه به قرص، سردی، مریضی، بی هویتی و بی روحی اشاره کرد. اثرات فیزیکی که رنگ سفید روی بدن می ذاره احساس خنک شدنه. رنگ سفید به عنوان رنگ پس زمینه استفاده می شه نه رنگ اصلی. به این روش می تونه باعث شه رنگ اصلی با اختلاف بیشتری به چشم بیاد. در عکاسی هم اگه در ابعاد بزرگ از رنگ سفید استفاده شه، عکسی مینیمال ایجاد می شه.

اثر رنگ در : رنگ سیاه

احساسات مثبت و منفی که از دیدن رنگ سیاه برمیاد با همدیگه هم پوشانی دارن. اما کلا رنگ مشکی با وقار، مُد، رسمی بودن، هالووین، سحر و جادو، رمزوراز، قدرت، جنسیت و ثروت در ارتباطه.

ولی شک نداشته باشین رنگ مشکی می تونه ما رو یاد چیزای بدی هم بندازه. مثلا مرگ، بدیمنی، عزاداری، ترس و مرموزبودن. رنگ مشکی بعضی وقتا به افسردگی ربط داده می شه. اما در طراحیایی استفاده می شه که می خوان احساس وقار، رمزوراز، خشونت یا کیفیت بالا رو به مخاطبان القا کنن. رنگ سیاه و سفید در کنار هم باعث جلب توجه می شه. طراحی برند شکل بالا، ترکیبی از احساس لوکس بودن، وقار و کیفیت بالا رو خوب انتقال می ده.

اثر رنگ در : رنگ خاکستری

احساسات مثبتی مثل رسمی بودن، حرفه ای بودن و کمال با دیدن رنگ خاکستری به مخاطبان دست می ده. همونطور که شاید حدس میزنین، رنگ خاکستری می تونه حس دمدمی مزاج بودن، خستگی، افسردگی و از مدافتادگی رو هم در افراد بسازه.

شرکتای رسمی از رنگ خاکستری واسه طراحیای خود استفاده می کنن. اما فکر نکنین که رنگ خاکستری حتما رنگ خشک و از مُد افتاده ایه. میشه از این رنگ خلاقانه استفاده کرد تا حس شوخ طبعی رو برسونه.

اثر رنگ در : رنگ قهوه ای و بِژ

طفلک رنگ قهوه ای! این رنگ همیشه کم ارزش تلقی شده و مورد کج فهمی واقع می شه. معدود احساسات مثبتی که با دیدن رنگ قهوه ای به ما دست می ده شامل راحتی، اعتماد به نفس، زمینی بودن، ارگانیک بودن، خونواده، کاربردی بودن، مردونگی، قابل اطمینان، ایستادگی و گرماه.

ولی رنگ قهوه ای بیشتر احساسات بد به ما می ده. مثل کهنگی، کثیفی، کُندبودن و … . کالاهایی که می خوان حس زمینی بودن، طبیعی یا ارگانیک بودن رو به مشتریان بدن از این رنگ استفاده می کنن. اگه بخوایم یه سری از ویژگیای مردانه و خشن رو به مخاطب یادآور شیم هم رنگ قهوه ای گزینه مناسبیه.

جمع بندی

امیدواریم این مقاله تونسته باشه به شما درک درستی درباره اثر رنگ در داده باشه. شما بعد از خوندن این مقاله می تونین دست کم فهمیده باشین که در خود از چه رنگایی نباید استفاده کنین. می تونین فهمیده باشین که شرکتای موفقی که در بخش ی شما کار می کنن در خود از چه رنگایی استفاده کردن. اینکه چه تبلیغی بهترین تاثیرگذاری رو داره فقط به اینکه طراحی شما جذاب به نظر برسه، بستگی نداره. شما باید قادر باشین اثر رنگ در رو هم در محاسبه کنین.

با توجه به این مقاله، واسه کسب وکار شما چه ترکیب رنگی مناسبه؟ بیایید در کامنتا باهم بحث کنیم.

منبع: ۹۹designs


دیدگاهتان را بنویسید